lisannekok.reismee.nl

6 t/m 11 december

6 december

De laatste dag van de oriëntatie ging over het onderwijssysteem in Nieuw-Zeeland.
Het ministerie van onderwijs heeft hier diverse aandachtsgebieden vastgelegd waaraan bijvoorbeeld de Kindergarten (voorloper van de 'basisschool' en moet voldoen. Het ministerie verwacht dat de kinderen zich zowel op sociaal-emotioneel gebied als taal, rekenen, en natuur/scheikunde ontwikkelen, er vanuit gaande dat kinderen niet pas beginnen met leren lezen/schrijven/rekenen op de basisschool, maar dat vanaf jongs af aan al wordt geprobeerd om dit er in te stampen.
Dream Au Pair heeft vandaag verteld dat wij ook aan deze verwachtingen moeten voldoen. Dit betekent dat over alles wat wij ondernemen met de kinderen, een verhaal online moet worden geschreven. Aan het verhaal en de foto's moet de voortgang van de doelen worden gekoppeld.

Na afloop van de oriëntatie ben ik door het hotel naar het vliegveld van Auckland gebracht. Bij aankomst bleek dat mijn vliegtuig (alweer) vertraging had en ik 2 uur later pas zou vertrekken naar Wellington.. Gelukkig bleek een eerder vliegtuig ook vertraging te hebben en kon ik worden overgeplaatst.
Na 45 minuten vliegen kwam ik aan in Wellington waar ik werd opgehaald door mijn hostdad. Na een sightseeing in Wellington duurde het ongeveer een uur voordat ik aankwam in Martinborough. Een eerste kennismaking met het landschap van Nieuw Zeeland; wat is het groen en bergachtig en zo mooi!

Bij aankomst in Martinborough werd ik opgewacht door de moeder van de familie. De kinderen lagen helaas al in bed, dus die zal ik morgen pas ontmoeten.

7 december
Ik had voor vanochtend mijn wekker al gezet, beetje nerveus om de kinderen te ontmoeten. Hoe gaan ze reageren op een vreemde die opeens uit de kamer van de vorige au pair komt, hoe moet ik ze gedag zeggen (hand/knuffel/alleen hi)?
De cadeautjes hebben het zeker makkelijker gemaakt! De kids kregen gelijk hun nieuwe shirt aan, de dvd werd bekeken en het boekje is voorgelezen.

Na het ontbijt vroegen de ouders of ik zin had om even mee te gaan naar een ander dorp om boodschappen te halen en ideeën op te doen voor de kerstcadeaus. Daar bleek dat er een kerstparade zou komen inclusief een Santa! De oudste was erg gespannen om Santa te zien. De jongste vindt het allemaal maar raar en eng. Voor mij was het vooral bizar, om zowel Santa en z'n vrienden te zien terwijl iedereen in z'n korte broek rondloopt (de thermometer gaf 28 grd aan). Moet er toch een beetje aan wennen dat ik de winter oversla..

8 december
Vandaag stond in het teken van Molly's optreden met de balletschool. Een voorstelling waarbij het verhaal van Peter pan werd nagespeeld door kinderen in de leeftijd van ongeveer 3 tot en met 12. Wat Molly moest dansen tijdens haar optreden wist ze niet precies meer, maar ze keek er wel naar uit :-)
Voorafgaande aan het optreden kwam er een bevriend stel langs met hun kinderen, en hebben we met beide families geluncht. Fijn om alvast een paar gezichten van Martinborough te hebben gezien.
Voordat wij vertrokken naar de voorstelling heb ik nog wel even autogereden. Raar om dat aan de ander kant van de weg te moeten doen, de andere kant van de auto, schakelen met de andere hand en zelfs de richtingaanwijzer zit aan de andere kant. Het wende redelijk snel, geen schade en af en toe een komisch moment als ik weer schrok als de ruitenwissers aangingen in plaats van de richtingaanwijzer :-)

9 + 10 december
De eerste twee dagen als Au Pair zijn achter de rug. En wat zijn ze voorbijgevlogen! Ik heb gewoon bijna geen tijd om aan thuis te denken. Zo veel nieuwe mensen ontmoet en zoveel nieuwe ervaringen opgedaan! De dagen dat ik werk zien er ongeveer als volgt uit:
- Mijn wekker gaat om 7.00 uur. De kinderen zijn dan meestal al wakker en zijn door de ouders voor de tv aan het ontbijt gezet.
- Tot 8.45 heb ik de tijd om er voor te zorgen dat de kinderen gegeten hebben, omgekleed zijn, tanden hebben gepoetst etc.
- Molly moet rond 9.00 bij de kindy (Kindergarten) zijn waar ik haar om 13.00 uur weer ophaal.
- Op maandag, dinsdag en woensdag is er 's ochtends een peuterspeelzaal voor Mitchell, welke geleid wordt door ouders, nannies en Au Pairs. Op vrijdag een muziekles, en donderdag wordt waarschijnlijk boodschappen doen of de bieb ofzo.
- Als we thuiskomen gaat Mitchell een paar uur slapen en doe ik iets in het huis en speel ik met Molly, waarna ik eten klaarmaak. Ondertussen komen de ouders thuis en zit mijn werkdag er al weer op.

Op maandag kwam Santa langs bij de playcentre. Uiteraard waren alle kinderen erg zenuwachtig, vooral op het moment dat de cadeautjes te voorschijn kwamen. Op een paar strubbelingen na is het super verlopen!
Dinsdag kon je al merken dat de kids en ik meer aan elkaar gewend raken. Alles verloopt soepeler en de 'gebruiksaanwijzing' van de kinderen wordt al iets duidelijker. Vandaag heb ik bij de playcentre ook wat andere nannies en Au Pairs ontmoet. Fijn om met anderen te praten die hetzelfde hebben meegemaakt! Één verhaal van een andere Au Pair heeft mij laten inzien dat ik zoveel geluk heb met de familie waarbij ik terecht ben gekomen!

11 december
Deze dag zag er een beetje hetzelfde uit als vorige twee dagen. Na de playcentre ben ik met een Duitse Au Pair het dorp gaan verkennen. Ze heeft mij laten zien waar de leuke cafés zijn, de bieb is, de bank, de bios etc. Bij de playcentre weer veel nieuwe mensen ontmoet. Een prima manier om Engels te oefenen!
Mitchell wilde zijn middagslaapje niet meer doen, dus hebben we maar een grote wandeling gemaakt om te genieten van het zomerse weer.

Tot nu toe geniet ik er echt van dat ik hier kan en mag zijn. Iedereen is zo aardig en geïnteresseerd en zo gastvrij.. Echt bizar! En ook het landschap is zo mooi! Overal waar je loopt zijn de groene bergen op de achtergrond.


Voor nu is het wel weer een lang genoeg verhaal. Bedankt voor het lezen en alle reacties die geplaatst zijn op het vorige verhaal! Erg leuk om te lezen :-)

P.s. Mocht er iets dringends zijn dan ben ik vanaf heden ook per sms of telefoon bereikbaar op landcode van nz + m'n nz nummer: 0221221195

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!