lisannekok.reismee.nl

December deel 2

Daar zitten we dan allemaal al weer in 2014! Een fantastisch 2014 toegewenst voor iedereen!


Wat is de eerste maand toch voorbij gevlogen hier in Nieuw-Zeeland! Ondertussen ben ik nu al bijna 5 weken weg van huis, en in deze periode heb ik al behoorlijk wat meegemaakt. In dit verhaal zal ik proberen om kort te beschrijven wat ik heb meegemaakt, ter aanvulling op het vorige verhaal.


Van de weken dat ik nu in Martinborough ben heb ik twee weken gewerkt (50 uur per week) en heb ik twee weken vakantie (door Kerst + Oud & Nieuw). Hierdoor heb ik tijd om de omgeving te verkennen.


Waar ik tot nu toe ben geweest:


- Lake Ferry/Onoke: het zuiden van het noordereiland. Een prachtig meer dat uitkomt op de zee. Gelijk gebruikt gemaakt van het moment om het autorijden aan de andere kant en het schakelen met links te verbeteren, en ook geoefend om de richtingaanwijzer te gebruiken in plaats van de ruitenwisser ;-) Denk dat ik op deze dag ongeveer 150 km heb gereden.


- Castlepoint: strand aan de oostkust van het noordereiland.


- Masterton: een stad met rond de 20.000 inwoners, op 30 minuten van Martinborough.


- Wellington: de hoofdstad van Nieuw-Zeeland. Op 80 km van Martinborough, iets meer dan een uur rijden.


- Lake Wairarapa: op een kwartier van Martinborough, een meer wat wordt omringd door vele bergen.


Bijzonder was het ook zeker om Kerst en Oud & Nieuw mee te maken aan de andere kant van de wereld.

Kerst


De kerstboom stond hier al vanaf 1 december. Vanaf dat moment konden de familieleden van de Hammonds hun cadeautjes onder de boom neer leggen, wat ook zeker werd gedaan. Naast de cadeautjes van de familie kwam ook Santa nog eens langs in de nacht van 24 op 25 december. ’s Ochtends om 6.30 uur werden de kinderen wakker. Zoals afgesproken mochten zij eerst de rest van de familie wakker maken om vervolgens de vreselijke hoeveelheid cadeautjes open te maken. Eerste kerstdag stond in het teken van eten, drinken en nog eens een keer eten, en dat gewoon buiten in de zon! De thermometer gaf aan dat het op eerste kerstdag 28 graden was! Heel bizar!


Op de tweede dag hebben wij Wellington bezocht. ’s Ochtends de winkels bekeken ivm Boxing Day Sale. En ’s middags geluncht bij een van de studio’s van Peter Jackson, waar je een mooi uitzicht hebt op de haven van Wellington. Na de lunch zijn wij doorgegaan naar Te Papa, het museum over Nieuw-Zeeland. Bijzonder was een huis waarin je een aardbeving kon meemaken. Erg leuk om na afloop twee Belgische kinderen tegen ouders te horen zeggen: ‘Papa, wanneer komt er nou in het echt een aardbeving? Is zo leuk om mee te maken’. De tweede dag hebben wij afgesloten door met de familie naar ‘The Dutch Shop’ in Petone te gaan. Bijzonder om daar eindelijk weer de stroopwafels, drop en hagelslag te zien. Raar dat je die dingen toch gaat missen..


Oud & Nieuw


Ook New Years Eve en New Years Day wordt anders gevierd dan in Nederland. Doordat het eindelijk weer een mooie dag was, kon het feestje van de familie in de tuin gevierd worden. Vrienden waren uitgenodigd en kwamen dan ook langs in thema: ‘Wat je wilde worden toen je nog kind was’.


Vooraf had ik aan mijn hostparents gevraagd of er nog speciale tradities zijn. Het antwoord dat ik kreeg: iedereen wordt dronken. En inderdaad, bijna alle volwassenen zullen op New Years Day een hevige kater hebben!


Daarnaast kende men hier geen oliebollen. Gelukkig ben ik er viavia achter gekomen dat er een Nederlands echtpaar een paar dorpen verderop een bakkerij heeft en dat zij oliebollen zouden verkopen!


Wat betreft vuurwerk; dat kennen ze hier alleen op speciaal aangewezen plekken waarbij de gemeente zorgt voor het vuurwerk. Het is voor particulieren verboden om zelf vuurwerk af te steken.


De avond zelf hebben wij grotendeels doorgebracht rond een vuur in de tuin. Een super heldere lucht zorgde voor een mooie sterrenhemel. Om middernacht nog even gefacetimed met thuis (raar om te zien dat het daar dan nog licht is) en om 12 uur vanmiddag weer, om toch ook nog even het Nederlandse nieuwjaar in te luiden.

Verder staan er nog een paar dingen op de planning voor de komende periode:


- Rosan (Au Pair in Auckland) komt in februari een lang weekend hierheen en ik ga nog een keer op bezoek in Auckland (we proberen het laatste te combineren met een wedstrijd van de All Blacks);


- Molly heeft tot midden januari zomervakantie, dus tijdens mijn ‘werkdagen’ gaan we nog een keer naar Pukaha, een wildlife centre waar het symbool van Nieuw-Zeeland, de kiwi, wordt opgevangen.


- Verder maakt de familie veel plannen om op vakantie of een paar dagen weg te gaan. Ik ben benieuwd of het er ook echt van gaat komen, maar momenteel wordt er gepraat over een vakantie naar Vanuatu (een eilandengroep ten noordwesten van Fiji).

Naast alles wat ik zie en doe blijft het bizar om nu echt in Nieuw-Zeeland te zijn. Op dit moment ga je echt enkele kleine verschillen tussen de culturen merken. Terwijl in Nederland de mensen meestal vaak op tijd zijn, weet ik nu dat als je om 13.00 afspreekt er een grote kans bestaat dat het toch 2 uur later gaat worden. Ik merk ook nu dat men in Nederland erg naar zekerheid zoekt en zoveel mogelijk probeert te regelen of te plannen terwijl iets hier komt zoals het komt. Over het algemeen zijn de Nederlanders iets georganiseerder en minder slordig..


Iedereen weer bedankt voor het lezen van het verhaal, het sturen van kerstkaarten, de whatsappjes, de berichten op fb etc! Blijft altijd leuk om wat te horen van het thuisfront!

Liefs,


Lisanne

p.s. Ik probeer zo af en toe foto’s op facebook te plaatsen. Voor diegene die geen facebook heeft zal ik proberen om op deze site af en toe een foto te uploaden.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!